Status brøyting 02.12

Det er mye snø og vind i Grytdalen i dag og det gledelige med det er at julesnøen er i ferd med å legge seg. 

Dessverre har Ola Gorseth, som har tatt over brøyting av veien,  skadet fresen sin og han har derfor måttet hente ny i dag. Han har fått noen andre til å brøyte Grytdalsvegen og parkeringsplassene, men kan være litt usikkert når dette blir gjort. 

Men for de som har avtale med Ola om brøyting av stikkveier er det nok stor sannsynlighet for at stikkveien ikke blir brøytet før senere i kveld.
 
Ola kan nås på telefon +47 952 48 081, og det enkleste for å sjekke status er å ringe ham.

Gir ikke opp scooterdrømmen

Jeg ser i opp.no at enkelte poltikere i kommunestyret fortsatt ikke vil gi opp drømmen om fornøyelseskjøring med snøscooter, til tross for at rådmannen anbefaler å legge ideen død. Samtidig leser jeg Storingsmelding nr 18 - Friluftsliv, Natur som kilde til helse og livskvalitet, og reflekterer over Mikkkjel Fønhus sine visdomsord «Helse, rikdom og glede rommes i det ene ordet: Friluftsliv».

Dette får meg til å lure på hva slags miljøprofil Oppdal kommune ønsker å være bekjent av. Ønsker de å fremme natur og friluftsliv? Ønsker de å gi mulighet for alle til å komme seg ut i fjellet og «høre» stillheten? Ønsker de å ta vare på sårbare alpine fjellområder og dyrelivet i disse? Eller ønsker de å tilby alle mulige aktiviteter, også de som bidrar – fort eller langsomt – til å forvitre denne følsomme naturen.

Dette handler ikke om å la seg styre av hyttefolket. Dette handler ikke om hyttefolket i det hele tatt selv om 1 million overnattingsdøgn i året må ha stor betydning for kommunen. Nei, dette handler først og fremst om å ta vare på naturen og de ressursene naturen gir oss, fastboende eller besøkende. Og da er fornøyelseskjøring antagelig en sak som ikke hører hjemme her. Når noen politikere hevder at løypene vil gå så langt unna hytteområdene at ingen vil høre lyden av snøscootere, synes dette som en overforenkling av problemet.

I Stortingsmeldingens kapittel 4.4 står det:
«Motorferdsel i utmark kan påvirke friluftslivet negativt på flere måter. Motoriserte fremkomst­midler skaper støy og er forurensende, og opple­ves sjenerende for mange friluftslivsutøvere. For mange kan motoriserte kjøretøy og spor etter disse også oppleves som visuelle fremmedele­ment og utgjøre en forstyrrelse av naturopplevel­sen, selv om støynivået er lavt. Det gjelder særlig i de større naturområdene, der ønsket om stillhet og ro ofte er sterkest.

I tillegg kan motorisert ferdsel både til lands og til vanns utgjøre en risikofaktor for friluftslivet. Båter, snøskutere og vannskutere i stor fart kan være en sikkerhetsrisiko for skigåere, padlende, roende og badende. Motorisert ferdsel er areal­krevende. Støy fra både motorkjøretøy, luftfartøy og motorfartøy høres over store avstander, særlig i åpent fjellterreng og på sjø/vann, og berører med det bruken av landskapet i store områder. I tillegg kan spor etter barmarkskjøretøy være syn­lige i flere tiår etter at kjøringen har opphørt, og redusere opplevelsen av landskapet tilsvarende lenge.

Det foreligger ingen undersøkelser som gir eksakte tall på omfanget av motorisert ferdsel i utmark. Tallet på kjøretøy har imidlertid økt bety­delig de senere årene. For eksempel økte antallet registrerte snøskutere i Norge fra 54 000 til 77 000 i årene 2004 – 2014, og antall ATV fra 10 000 til nærmere 49 000 i den samme perioden. Tallene indikerer klart at det har vært en økning i motori­sert ferdsel i utmark siden 2004. Også før 2004 var det en jevn økning i antall kjøretøy for bruk i utmark.

Gjennom lovendring våren 2015 er det åpnet for at kommunene kan etablere løyper for fornøy­elseskjøring med snøskuter. Hvilke konsekven­ser etablering av snøskuterløyper vil ha for fri­luftslivet vil i stor grad avhenge av om snøskutere og skiløpere vil bruke de samme områdene. Mange steder vil topografiske forhold og hva som anses som attraktive naturopplevelser kunne gjøre at det er de samme områdene, løypene og turmålene som er attraktive for begge grupper. Kommunene plikter å ta særskilt hensyn til støy og andre ulemper for friluftslivet ved fastsetting av snøskuterløyper. Før forslag til løyper sendes på høring skal kommunen utrede virkningen løypene vil ha for friluftsliv og naturmangfold i influensom­rådet, samt kartlegge og verdsette friluftslivsom­rådene der løypene planlegges, og vurdere betyd­ningen av disse områdene opp mot øvrige frilufts­livsområder i kommunen. Det er også forbudt å legge snøskuterløyper for fornøyelseskjøringverneområder og nasjonale villreinområder.»

Oppdal kommunes egen visjon er at Oppdal skal være landets beste kommune å bo og ha hytte i. For å oppfylle dette, må kommunen gjøre noen valg. Skal de tilby alt eller skal de forvalte de viktige naturressursene de har på en bærekraftig måte. I mitt hode burde valget være lett. Det er ikke verdt det!

hovardst@pvv.org

Nyhet på opp.no i dag. 

Nå mener rådmannen at også Skardalen-Grytdalen er så konfliktfylt at det ikke kan legges en løype i dette området uten at det går utover viktige interesser.
(Kilde: WIkimedia - Snowmobile tracks.jpg)

(Kilde: WIkimedia - Snowmobile tracks.jpg)

Det vises til både reindriftsnæringen, kostnad ved full utredning og mange bekymringsbrev fra hytteiere og frluftsinteresserte. Hytteforeningen var jo en av de som meldte sin bekymring, og foreløpig virker det som vi er blitt hørt. 

Dette er rådmannens innstilling, og det skal nå til politisk behandling. så styret vil følge med på saken fremover til den er endelig avklart.